Rättspsykiatri
Kurskod: RATRAT0 Poäng: 100Kursen rättspsykiatri omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen rättspsykiatri omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt arbetar efter dem. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. | Eleven beskriver även utförligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. | Eleven beskriver även översiktligt rättspsykiatrins samhällsskyddande roll utifrån de riskbedömningar som görs. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. | Dessutom beskriver eleven utförligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt vikten av att arbeta utifrån ett etiskt förhållningssätt där man ser människan bakom brottet. |
Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt och nyanserat runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. | Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar utförligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. | Eleven beskriver vård och omvårdnad samt läkemedelsbehandling inom rättspsykiatrin och resonerar översiktligt runt etiska aspekter kring läkemedelsbehandling. |
Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med gott resultat. | Eleven tar också, efter samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat. | Eleven tar också, i samråd med handledare, initiativ i olika vård- och omsorgssituationer, väljer en strategi, följer sin planering och genomför arbetet med tillfredsställande resultat. |
Eleven beskriver även utförligt och nyanserat hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. | Eleven beskriver även utförligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. | Eleven beskriver även översiktligt hur man i omvårdnadsarbetet använder sig själv som verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Dessutom beskriver eleven utförligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras. | Dessutom beskriver eleven översiktligt hur olika rutiner påverkar arbetet samt ger förslag på hur rutinerna kan förbättras. |
Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter, efter samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. | Eleven möter, i samråd med handledare, patienter på ett respektfullt, lyhört och empatiskt sätt. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. | Eleven beskriver utförligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. | Eleven beskriver översiktligt vikten av att samhället kan tillgodose patienternas behov av en väl utbyggd utslussningsprocess och ger exempel på olika program för patientrehabilitering. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. | Eleven beskriver utförligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. | Eleven beskriver översiktligt samhällets och familjens möjlighet att genom tidig påverkan och hjälp förhindra utvecklingen av en kriminell identitet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .