Byggprocessen
Kurskod: SAHBYC3 Poäng: 100Kursen byggprocessen omfattar punkterna 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen byggprocessen omfattar punkterna 6–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika skeden. | Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika skeden. | Eleven redogör översiktligt för byggprocessens olika skeden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen. | Dessutom redogör eleven utförligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen. | Dessutom redogör eleven översiktligt för byggprojektets genomförandeformer och organisation samt för de olika aktörerna i byggprocessen. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet. | Eleven redogör utförligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet. | Eleven redogör översiktligt för projekt- och samordningsplanering i projekterings- och utförandeskedet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för tillämpliga regler som styr byggprocessen. | Eleven redogör utförligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. | Eleven redogör översiktligt för tillämpliga regler som styr byggprocessen. |
Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för avtals- och kontraktsskrivningar. | Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, utförligt för avtals- och kontraktsskrivningar. | Dessutom redogör eleven utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för avtals- och kontraktsskrivningar. |
Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet. | Eleven upprättar efter samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet. | Eleven upprättar i samråd med handledare, utifrån förfrågningsunderlag, plan för utförandeskedet. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. | Eleven redogör utförligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. | Eleven redogör översiktligt för kontrollansvaret enligt PBL och byggarbetsmiljösamordning enligt Bas P och Bas U. |
Dessutom redogör eleven, utifrån komplexa fallbeskrivningar, utförligt och nyanserat för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem. | Dessutom redogör eleven, utifrån fallbeskrivningar, utförligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem. | Dessutom redogör eleven, utifrån enkla fallbeskrivningar, översiktligt för kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .