Samisk hantverkskultur
Kurskod: SAISAM0 Poäng: 50Kursen samisk hantverkskultur omfattar punkterna 1 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen samisk hantverkskultur omfattar punkterna 1 och 4–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. | Eleven redogör utförligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. | Eleven redogör översiktligt för huvuddragen i samiskt hantverk och den samiska kulturens utveckling från komsakulturen fram till i dag. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. | Dessutom redogör eleven utförligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. | Dessutom redogör eleven översiktligt för vilken roll samiskt hantverk har i samiskt näringsliv. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. | Eleven redogör utförligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. | Eleven redogör översiktligt för användningsområden och material för samiskt hantverk och samiska bruksföremål. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk. | Dessutom redogör eleven utförligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk. | Dessutom redogör eleven översiktligt för utvecklingen från bruksföremål till konsthantverk. |
Eleven gör avancerade tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade och nyanserade motiv för sina tolkningar och analyser. | Eleven gör tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger välgrundade motiv för sina tolkningar och analyser. | Eleven gör enkla tolkningar och analyser av samiska konstnärers och slöjdares verk samt ger enkla motiv för sina tolkningar och analyser. |
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. | Dessutom resonerar eleven utförligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. | Dessutom resonerar eleven översiktligt om vad konstnärer och slöjdare har haft för betydelse för det samiska samhället och den samiska kulturen. |
I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori. | I sina tolkningar, analyser och resonemang använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp och någon relevant metod eller teori. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade och nyanserade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. | Eleven redogör utförligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för välgrundade resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. | Eleven redogör översiktligt för de olika samiska ortskaraktärerna samt för enkla resonemang kring beskrivning och identifiering av traditionellt samiskt hantverk. |
Eleven för också välgrundade och nyanserade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen. | Eleven för också välgrundade resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen. | Eleven för också enkla resonemang om hur de samiska symbolerna tolkas i samiskt hantverk och i den samiska kulturen. |
Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser. | Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i genomarbetade arbetsbeskrivningar och skisser. | Eleven skapar samisk design med färg, form och samiska symboler i enkla arbetsbeskrivningar och skisser. |
Eleven gör med säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler. | Eleven gör med viss säkerhet material-, tids- och kostnadskalkyler. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .