Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
|
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
|
Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
|
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
|
|
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
|
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
Efter samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
I samråd med handledare väljer eleven material och arbetsmetoder utifrån den tänkta slutproduktens kvalitet och estetiska utformning.
|
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
Eleven motiverar utförligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
Eleven motiverar översiktligt sina val med hänsyn till ekonomi och miljö.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade och nyanserade förslag på alternativa lösningar och gör med säkerhet komplexa beräkningar.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av genomarbetade skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet beräkningar.
|
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger enkla förslag på alternativa lösningar och gör med viss säkerhet enkla beräkningar.
|
Eleven använder efter samråd med handledare och med säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
|
Eleven använder efter samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
|
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet tekniker och metoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med mycket gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med gott handlag.
|
I arbetet hanterar eleven verktyg och maskiner med visst handlag.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med nyanserade omdömen.
|
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa faktorer med enkla omdömen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
|
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
|
|
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk och samisk terminologi.
|
Eleven använder efter samråd med handledare digitala tekniker.
|
Eleven använder efter samråd med handledare digitala tekniker.
|
Eleven använder i samråd med handledare digitala tekniker.
|
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
|
|
Dessutom hanterar och vårdar eleven på ett riktigt och säkert sätt material, verktyg och maskiner.
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
|
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt och använder skyddsutrustning och lämpliga arbetskläder.
|
Eleven agerar kundorienterat i nya försäljnings- eller servicesituationer, tar egna initiativ samt motiverar utförligt och nyanserat sitt agerande och ger förslag på alternativa tillvägagångssätt i agerandet.
|
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer, tar egna initiativ samt motiverar utförligt sitt agerande.
|
Eleven agerar kundorienterat i bekanta försäljnings- eller servicesituationer samt motiverar översiktligt sitt agerande.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hon eller han själv kan bidra till dessa.
|
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger enkla förslag på förbättringar av arbetsmiljön.
|
-
|