Beskärning och trädvård
Kurskod: SKÖBEK0 Poäng: 100Kursen beskärning och trädvård omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen beskärning och trädvård omfattar punkterna 1–3 och 5–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Biologisk grund
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. | Eleven redogör utförligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. | Eleven redogör översiktligt för olika beskärningstekniker och för träds, buskars och häckars reaktioner på beskärning. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. | Dessutom redogör eleven utförligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för spridning av växtsjukdomar och skadedjur i samband med beskärning. |
Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven tolkar efter samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven tolkar i samråd med handledare enkla trädvårdsplaner och planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen beskriver eleven utförligt och nyanserat trädens kondition, identifierar med säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade och nyanserade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. | I planeringen beskriver eleven utförligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger välgrundade förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. | I planeringen beskriver eleven översiktligt trädens kondition, identifierar med viss säkerhet symtom på växtskador och skadegörare samt ger enkla förslag på beskärnings- och trädvårdsåtgärder. |
Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård. | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför efter samråd med handledare beskärning och trädvård. | Eleven följer arbetsinstruktioner och genomför i samråd med handledare beskärning och trädvård. |
I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk utrustning och verktyg. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk utrustning och verktyg. | |
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppkommer. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppkommer. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt och nyanserat säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver utförligt säkerhetsrisker i arbetet. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen och de verktyg som används vid beskärning och trädvård samt beskriver översiktligt säkerhetsrisker i arbetet. |
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer. |
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet. | När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .