Virkesmätning
Kurskod: SKGVIK0 Poäng: 100Kursen virkesmätning omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen virkesmätning omfattar punkterna 1–2 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för virkets byggnad. | Eleven redogör utförligt för virkets byggnad. | Eleven redogör översiktligt för virkets byggnad. |
Dessutom identifierar eleven med säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör utförligt och nyanserat för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger välgrundade och nyanserade förslag på motåtgärder för att skydda virket. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör utförligt för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger välgrundade förslag på motåtgärder för att skydda virket. | Dessutom identifierar eleven med viss säkerhet vanliga skadegörare på virke, redogör översiktligt för skadornas inverkan på slutprodukten samt ger enkla förslag på motåtgärder för att skydda virket. |
Eleven utför efter samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning. | Eleven utför efter samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning. | Eleven utför i samråd med handledare timmerklassning och virkesmätning. |
Eleven använder och sköter också efter samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning. | Eleven använder och sköter också efter samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning. | Eleven använder och sköter också i samråd med handledare teknisk utrustning för mätning och redovisning. |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
Dessutom gör eleven avancerade statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom gör eleven statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med enkla omdömen. | Dessutom gör eleven enkla statistiska beräkningar samt värderar sitt resultat med enkla omdömen. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt, använder personlig skyddsutrustning samt tillämpar gällande skyddsföreskrifter. | |
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med certifieringssystem, lagar och andra bestämmelser som rör virkeshantering. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .