Eleven beskriver utförligt och nyanserat konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
|
Eleven beskriver utförligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
|
Eleven beskriver översiktligt konstruktion och funktion av samt användningsområden för skotare och teknisk utrustning.
|
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
|
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
|
Eleven följer arbetsinstruktioner samt kör och manövrerar i samråd med handledare skotare för att utföra arbete med virkestransporter.
|
Under körningen hanterar eleven tilläggsutrustning på ett metodiskt sätt och med ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden.
|
|
Under körningen hanterar eleven tilläggsutrustning på ett metodiskt sätt och med ett minimum av skador på virke, kvarvarande bestånd, mark, miljö, natur och kulturvärden.
|
I arbetet ordnar eleven med mycket gott handlag virkesavlägg för vidaretransport.
|
I arbetet ordnar eleven med gott handlag virkesavlägg för vidaretransport.
|
I arbetet ordnar eleven med visst handlag virkesavlägg för vidaretransport.
|
Eleven gör också en avancerad ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
|
Eleven gör också en ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
|
Eleven gör också en enkel ekonomisk kalkyl på en virkestransport från ett avverkningsområde och tar i kalkylen hänsyn till kvalitet, säkerhet och miljö.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat kalkylens olika delar.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt kalkylens olika delar.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt kalkylens olika delar.
|
Eleven kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
|
Eleven kör och manövrerar efter samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
|
Eleven kör och manövrerar i samråd med handledare skotare och följer då trafikföreskrifterna.
|
Eleven använder med mycket gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
|
Eleven använder med gott handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför efter samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
|
Eleven använder med visst handlag teknisk utrustning och lämpliga verktyg samt utför i samråd med handledare daglig service av skotaren enligt instruktioner.
|
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
|
Resultatet av arbetet är gott.
|
|
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
|
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
|
|
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt samt kör miljömässigt och ekonomiskt.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
|
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
|
När arbetet är utfört gör eleven en välgrundad bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
|
När arbetet är utfört gör eleven en enkel bedömning av arbetsresultatet och rapporterar det.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|