Mångbruk av skog
Kurskod: SKOMÅN0 Poäng: 100Kursen mångbruk av skog omfattar punkterna 1–3 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen mångbruk av skog omfattar punkterna 1–3 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Mångbruk
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. | Eleven redogör utförligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. | Eleven redogör översiktligt för skogsbrukets historia samt för skogens biologiska, kulturella, sociala och ekonomiska värden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. | Dessutom redogör eleven utförligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. | Dessutom redogör eleven översiktligt för olika planer som används i samband med mångbruk av skog. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat olika skogliga biotoper. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt olika skogliga biotoper. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt olika skogliga biotoper. |
Eleven identifierar också med säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. | Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger flera växter och djur i aktuell biotop. | Eleven identifierar också med viss säkerhet och namnger ett fåtal växter och djur i aktuell biotop. |
Dessutom förklarar eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. | Dessutom förklarar eleven utförligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. | Dessutom förklarar eleven översiktligt ekologiska samband i biotopen samt biotopens förutsättningar för olika växt- och djurarter. |
Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. | Eleven följer instruktioner och genomför efter samråd med handledare sammanhållna arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. | Eleven följer instruktioner och genomför i samråd med handledare avgränsade arbetsuppgifter inom mångbruk av skog. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
I arbetet använder eleven med säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet karta, kompass och GPS för att orientera sig i skog och mark. | |
Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | Dessutom löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. | Eleven arbetar säkert, ergonomiskt och etiskt samt tar hänsyn till miljön. | |
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv. | Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv. | Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i samband med skogsbruk och friluftsliv. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .