Reparation av snöfordon
Kurskod: SNOREP0 Poäng: 300Kursen reparation av snöfordon omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen reparation av snöfordon omfattar punkterna 1–6 och 8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt och nyanserat funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon. | Eleven ger flera exempel på och beskriver utförligt funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon. | Eleven ger några exempel på och beskriver översiktligt funktionsprinciper för och konstruktioner av snöfordon. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter. | Dessutom beskriver eleven utförligt funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter. | Dessutom beskriver eleven översiktligt funktion hos och konstruktion av snöfordons olika komponenter. |
Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer, avancerad diagnos, service och reparation samt avancerat underhåll på snöfordon. | Eleven utför, efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer, diagnos, service och reparation samt underhåll på snöfordon. | Eleven utför, i samråd med handledare och i bekanta situationer, enkel diagnos, service och reparation samt enkelt underhåll på snöfordon. |
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och nya situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon. | Dessutom utför eleven efter samråd med handledare och i bekanta och delvis nya situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon. | Dessutom utför eleven i samråd med handledare och i bekanta situationer byten av komponenter, detaljer och kringutrustning på snöfordon. |
I arbetet väljer och använder eleven med säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. | I arbetet väljer och använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet relevanta arbetsmetoder och relevant utrustning samt arbetar säkert och följer lagar, andra bestämmelser och kvalitetsnormer som gäller för arbetet. |
Eleven använder med säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | Eleven använder med viss säkerhet svenska och engelska manualer samt digitala informationssystem. | |
I kommunikation med andra använder eleven med säkerhet tekniska begrepp. | I kommunikation med andra använder eleven med viss säkerhet tekniska begrepp. | |
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för lokaler och verkstadsutrustning. | |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .