Socialpedagogik
Kurskod: SOASOC0 Poäng: 100Kursen socialpedagogik omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen socialpedagogik omfattar punkterna 2–4, 6 och 8–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. | Eleven skapar, efter samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. | Eleven skapar, i samråd med handledare, möjligheter för människor att delta i olika situationer. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. | Eleven beskriver utförligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. | Eleven beskriver översiktligt utanförskapets problematik på grund av människors livssituationer samt hur dessa påverkas av sociala, kulturella, kognitiva, fysiska och psykiska begränsningar. |
Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen. | Dessutom ger eleven några exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen. | Dessutom ger eleven något exempel på vilka konsekvenser utanförskap kan få för individen. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. | Eleven beskriver också utförligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. | Eleven beskriver också översiktligt socialpedagogiska insatser, arbetssätt och metoder. |
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt och nyanserat för de bakomliggande teorierna. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör utförligt för de bakomliggande teorierna. | I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet begrepp som är relevanta i sammanhanget samt redogör översiktligt för de bakomliggande teorierna. |
Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. | Eleven planerar och genomför, efter samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. | Eleven planerar och genomför, i samråd med handledare, socialpedagogiska uppgifter utifrån syfte och mål. |
I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål. | I arbetet interagerar och kommunicerar eleven med viss säkerhet med andra utifrån individens förutsättningar och behov samt utifrån uppgiftens syfte och mål. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa. | Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa. | Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och värdekonflikter inom verksamhetsområdet och arbetar i bekanta situationer utifrån dessa. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat socialpedagogikens utveckling. | Eleven beskriver utförligt socialpedagogikens utveckling. | Eleven beskriver översiktligt socialpedagogikens utveckling. |
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik. | Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialpedagogik. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .