Social omsorg 1
Kurskod: SOASOC01 Poäng: 100Kursen social omsorg 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen social omsorg 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. | Eleven redogör utförligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. | Eleven redogör översiktligt för hur levnadsvanor och livsvillkor påverkar människors hälsa och livskvalitet ur olika perspektiv. |
Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete. | Eleven redogör även för innebörden av centrala begrepp inom social omsorg och socialt arbete. | |
Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett gott resultat. | Eleven utför, efter samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. | Eleven utför, i samråd med handledare, arbete inom social omsorg på ett yrkesmässigt sätt och med ett tillfredställande resultat. |
I arbetet hanterar eleven med säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt. | I arbetet hanterar eleven med viss säkerhet tekniska hjälpmedel samt använder informationsteknik för information, kommunikation och dokumentation utifrån ett etiskt förhållningssätt. | |
Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med gott resultat. | Eleven anpassar sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra med tillfredsställande resultat. | |
Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. | Dessutom uppmärksammar eleven, efter samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. | Dessutom uppmärksammar eleven, i samråd med handledare, den enskilda människans behov och förutsättningar. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt. | Eleven diskuterar utförligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt. | Eleven diskuterar översiktligt etiska riktlinjer och arbetar utifrån ett etiskt förhållningssätt. |
Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation. | Eleven beskriver socialtjänstens historia, utveckling och organisation. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar arbetsmiljön. | Eleven redogör utförligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön. | Eleven redogör översiktligt för faktorer som påverkar arbetsmiljön. |
Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten. | Dessutom redogör eleven för relevanta lagar och andra bestämmelser inom socialtjänsten. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .