Socialt arbete 2
Kurskod: SOCSOC02 Poäng: 100Kursen socialt arbete 2 omfattar punkterna 1–2 samt 4–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen socialt arbete 2 omfattar punkterna 1–2 samt 4–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sociala verksamheter. | Eleven beskriver utförligt sociala verksamheter. | Eleven beskriver översiktligt sociala verksamheter. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur sociala frågor hanteras i samhället. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur sociala frågor hanteras i samhället. |
Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör även utförligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. | Eleven redogör även översiktligt för olika lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete. |
Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande komplexa arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande arbetsuppgifter, efter samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. | Eleven planerar, organiserar och utför vanligt förekommande enkla arbetsuppgifter, i samråd med handledare, och på ett yrkesmässigt sätt. |
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. | Eleven gör en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter. |
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade och nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med välgrundade omdömen utifrån uppsatta mål. | När arbetet är utfört utvärderar eleven uppgifterna och aktiviteterna med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. |
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. | I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar. |
Eleven anpassar med säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | Eleven anpassar med viss säkerhet sin kommunikation till mottagaren och samarbetar med andra. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar utförligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. | Eleven diskuterar översiktligt egna, andras och samhällets attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna. |
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter. | I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter och visar respekt för andras åsikter. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar sin utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .