Etnicitet och kulturmöten
Kurskod: SOIETN0 Poäng: 100Kursen etnicitet och kulturmöten omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen etnicitet och kulturmöten omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika kulturer och kulturmöten i ett mångkulturellt samhälle. | Eleven beskriver utförligt olika kulturer och kulturmöten i ett mångkulturellt samhälle. | Eleven beskriver översiktligt olika kulturer och kulturmöten i ett mångkulturellt samhälle. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för faktorer som påverkar människors villkor. | Dessutom redogör eleven utförligt för faktorer som påverkar människors villkor. | Dessutom redogör eleven översiktligt för faktorer som påverkar människors villkor. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för migrationen, dess bakgrund och konsekvenser samt för politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration. | Eleven redogör även utförligt för migrationen, dess bakgrund och konsekvenser samt för politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration. | Eleven redogör även översiktligt för migrationen, dess bakgrund och konsekvenser samt för politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över kulturmöten och sociala processer. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .