Ungdomskulturer
Kurskod: SOIUNG0 Poäng: 100Kursen ungdomskulturer omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen ungdomskulturer omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. | Eleven beskriver utförligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. | Eleven beskriver översiktligt olika ungdomskulturer, deras uppkomst, utveckling och kännetecken, samt deras roll i identitetsskapandet. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur ungdomskulturer påverkar ungdomars levnadsförhållanden och deras roll i samhället. |
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. | Eleven redogör även utförligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. | Eleven redogör även översiktligt för aktuella ungdomspolitiska mål och samhällets insatser och verksamheter med ungdomar. |
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser. | I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser. |
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen. | Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen. |
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. | Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar. |
I diskussioner framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. | I diskussioner framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över kulturmöten och sociala processer. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över kulturmöten och sociala processer. |
Dessutom värderar eleven teorierna med nyanserade omdömen och argumenterar för deras styrkor och svagheter. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .