Eleven beskriver utförligt och nyanserat kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
|
Eleven beskriver utförligt kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
|
Eleven beskriver översiktligt kroppens byggnad och funktion och ger exempel på hur den påverkas av kost och träning.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för några olika träningsmetoder och deras teoretiska grund.
|
I redogörelsen diskuterar eleven utförligt och nyanserat hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
|
I redogörelsen diskuterar eleven utförligt hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
|
I redogörelsen diskuterar eleven översiktligt hur träning kan användas för att utveckla idrottslig förmåga samt idrottspsykologiska faktorer och deras betydelse.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
|
I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
|
Eleven väljer metoder och planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, sin träning.
|
Eleven väljer metoder och planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål samt aktuella förutsättningar, sin träning.
|
Eleven planerar, utifrån kända teorier och uppsatta mål, sin träning.
|
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare samt anpassar genomförandet till den aktuella situationen.
|
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen efter samråd med lärare.
|
Utifrån planeringen genomför eleven träningsprogrammen i samråd med lärare.
|
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
|
Eleven utvärderar träningsprogrammen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål.
|
Eleven utvärderar träningsprogrammen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål.
|
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
|
I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
|
I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
|
Dessutom resonerar eleven utförligt och nyanserat om betydelsen av olika typer av träning liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för optimala tränings- och tävlingsresultat.
|
Dessutom resonerar eleven utförligt om betydelsen av olika träningsmetoder liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för tränings- och tävlingsresultat.
|
Dessutom resonerar eleven översiktligt om betydelsen av olika träningsmetoder liksom om träningsmiljöernas, kostens och livsstilens betydelse för tränings- och tävlingsresultat.
|
I tränings- och tävlingssituationen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlingsplaneringen för att förebygga skador och ohälsa.
|
I tränings-och tävlingssituationen tar eleven ansvar samt anpassar tränings- och tävlingsplaneringen för att förebygga skador och ohälsa.
|
I tränings- och tävlingssituationen tar eleven ansvar för att förebygga skador och ohälsa.
|
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
|
Eleven diskuterar utförligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
|
Eleven diskuterar översiktligt olika uppfattningar om träning och synsätt på kroppsideal samt jämlikhet och jämställdhet inom idrotten.
|
I möten med andra människor kommunicerar och samverkar eleven med säkerhet.
|
|
I möten med andra människor kommunicerar och samverkar eleven med viss säkerhet.
|
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med lärare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
Dessutom motiverar eleven sina val.
|
-
|
-
|
I planeringen identifierar eleven kritiska moment som kan uppstå vid genomförandet.
|
-
|
-
|