Sprinklerteknik 2
Kurskod: SPNSPR02 Poäng: 100Kursen sprinklerteknik 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen sprinklerteknik 2 omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av olika sprinklersystem. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. | Dessutom redogör eleven utförligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljö- och säkerhetskrav samt de brandskyddsregler som gäller sprinkleranläggningar. |
Eleven beskriver utförligt och nyanserat vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. | Eleven beskriver utförligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. | Eleven beskriver översiktligt vilka komponenter, material och metoder som används vid sammanfogning, samt vilka standarder och myndighetskrav som gäller. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. | Eleven redogör utförligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. | Eleven redogör översiktligt för olika medier i sprinklersystem samt för deras användningsområden, miljöpåverkan och driftegenskaper. |
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare arbetsplatsen och sitt arbete. |
I planeringen och utförandet väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. | I planeringen och utförandet väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik, utifrån lagar, andra bestämmelser och fastställda kvalitetskrav. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar och andra gällande handlingar. |
Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. | Eleven utför efter samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. | Eleven utför i samråd med handledare enklare reparationer, service och underhåll på både äldre och nyare system och installationer. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med välgrundade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .