Retorik
Kurskod: SVERET0 Poäng: 100Kursen retorik omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen retorik omfattar punkterna 1–3 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven kan med säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften i och inför en grupp. | Eleven kan med viss säkerhet genomföra muntlig framställning av olika slag och med olika syften i och inför en grupp. | |
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. | Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. | Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. |
Språket är ledigt, varierat och välformulerat och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språket är ledigt och språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har viss åhörarkontakt. |
Eleven kan också med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga presentationen. | Eleven kan också med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga presentationen. | Eleven kan också med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel. |
Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad reflektion över muntlig presentation, värderar med nyanserade omdömen sin egen prestation och ger förslag på hur den kan förbättras samt ger respons på andras muntliga framställning. | Dessutom kan eleven göra en välgrundad reflektion över muntlig presentation, värderar med nyanserade omdömen sin egen prestation samt ger respons på andras muntliga framställning. | Dessutom kan eleven göra en enkel reflektion över muntlig presentation, med enkla omdömen värdera sin egen prestation samt ge respons på andras muntliga framställning. |
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven kan utförligt redogöra för den retoriska arbetsprocessen. | Eleven kan översiktligt redogöra för grunderna i den retoriska arbetsprocessen. |
I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt och nyanserat sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen. | I samband med muntlig framställning motiverar eleven utförligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen. | I samband med muntlig framställning motiverar eleven översiktligt sitt val av disposition, språk, stoff och framställningsform utifrån den retoriska arbetsprocessen. |
Eleven kan göra en komplex analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen. | Eleven kan göra en analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen. | Eleven kan göra en enkel analys av såväl muntlig framställning i olika medier som nedtecknade tal utifrån den retoriska arbetsprocessen. |
I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp och verktyg för att fördjupa analysen. | I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp och verktyg för att fördjupa analysen. | I analysen använder eleven på ett korrekt sätt grundläggande retoriska begrepp. |
Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .