Svenska 2
Kurskod: SVESVE02 Poäng: 100Kursen svenska 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen svenska 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla argument, egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
Detta gör eleven med säkerhet. | Detta gör eleven med viss säkerhet. | |
Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. | Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. | Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och dispositionen tydligt urskiljbar. |
Språket är ledigt, varierat och välformulerat, och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språket är ledigt och språk och stil är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleven har god åhörarkontakt. | Eleven har viss åhörarkontakt. | |
Vidare kan eleven med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerade i den muntliga framställningen. | Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen. | Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel. |
Eleven kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor och kan med utgångspunkt från detta skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. | Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och ger vidgade perspektiv på informationen från källorna. | Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. |
Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. | Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. | |
Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar. | Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar. | Språket är varierat och innehåller goda formuleringar. |
Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. | Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. | Eleven kan i skriftlig eller muntlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den. |
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. | Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. | |
Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället. | Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället. | Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället. |
Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. | Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. | Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. |
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden. | Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden. | Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden. |
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. | Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. | - |
Framställningen innehåller såväl belysande exempel som generaliseringar och vidgade perspektiv. | - | - |
Texterna innehåller belysande exempel och ger vidgade perspektiv på informationen från källorna. | - | - |
Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .