Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk och svenska, där språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk och svenska, där språk, stil och disposition till övervägande del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven producerar olika typer av texter på svenskt teckenspråk och svenska, där språk, stil och disposition till viss del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är varierat, välformulerat och tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
|
Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
|
Budskapet är begripligt och språket är i huvudsak tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
|
Eleven återger utförligt och nyanserat handlingen i texter på båda språken, redogör utförligt och nyanserat för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar välgrundade och nyanserade tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven återger utförligt handlingen i texter på båda språken, redogör utförligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar välgrundade tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven återger översiktligt handlingen i texter på båda språken, redogör översiktligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar tankar och enkla iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med säkerhet information om ett valt ämnesområde från olika källor på både svenskt teckenspråk och svenska.
|
|
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med viss säkerhet information om ett valt ämnesområde från olika källor på både svenskt teckenspråk och svenska.
|
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen källornas tillförlitlighet.
|
|
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen källornas tillförlitlighet.
|
Eleven ger exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar utförligt och nyanserat attityder till olika språkliga varianter i båda språken.
|
Eleven ger exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar utförligt attityder till olika språkliga varianter i båda språken.
|
Eleven ger enkla exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar översiktligt attityder till olika språkliga varianter i båda språken.
|
Eleven gör också välgrundade och nyanserade jämförelser mellan texter med liknande innehåll på båda språken avseende form och struktur.
|
Eleven gör också välgrundade jämförelser mellan texter med liknande innehåll på båda språken avseende form och struktur.
|
Eleven gör också enkla jämförelser mellan texter med liknande innehåll på båda språken avseende form och struktur.
|
Dessutom använder eleven teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt och nyanserat hur tolksituationen kan påverka samtalet.
|
Dessutom använder eleven teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt hur tolksituationen kan påverka samtalet.
|
Dessutom använder eleven teckenspråkstolk samt diskuterar översiktligt hur tolksituationen kan påverka samtalet.
|
Eleven använder svenskt teckenspråk och svenska parallellt i olika sammanhang och på skilda stilnivåer samt gör med säkerhet välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken avseende form, struktur, uppbyggnad och framställning.
|
Eleven använder svenskt teckenspråk och svenska parallellt i olika sammanhang och på skilda stilnivåer samt gör med viss säkerhet välgrundade jämförelser mellan språken avseende form, struktur, uppbyggnad och framställning.
|
Eleven använder svenskt teckenspråk och svenska parallellt samt gör med viss säkerhet enkla jämförelser mellan språken avseende form, struktur, uppbyggnad och framställning.
|
Eleven översätter också, i vardagliga sammanhang, mellan svenskt teckenspråk och svenska på ett begripligt sätt, grammatiskt korrekt och med ett för sammanhanget lämpligt och varierat ordval.
|
Eleven översätter också, i vardagliga sammanhang, mellan svenskt teckenspråk och svenska på ett begripligt sätt, i huvudsak grammatiskt korrekt och med ett för sammanhanget lämpligt och varierat ordval.
|
Eleven översätter också, i vardagliga sammanhang, mellan svenskt teckenspråk och svenska på ett begripligt sätt, någorlunda grammatiskt korrekt och med ett för sammanhanget lämpligt ordval.
|
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de speciella villkor som gäller för dövas och hörselskadades språkinlärning samt gör välgrundade och nyanserade jämförelser med sin egen situation.
|
Dessutom redogör eleven utförligt för de speciella villkor som gäller för dövas och hörselskadades språkinlärning samt gör välgrundade jämförelser med sin egen situation.
|
Dessutom redogör eleven översiktligt för de speciella villkor som gäller för dövas och hörselskadades språkinlärning.
|
Dessutom relaterar eleven innehållet i texterna till sin egen situation.
|
-
|
-
|