Svenskt teckenspråk 1
Kurskod: SVKSVK01 Poäng: 100Kursen svenskt teckenspråk 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen svenskt teckenspråk 1 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven håller intresseväckande anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande, begripliga, väldisponerade, har en tydlig struktur och ett klart och tydligt budskap. | Eleven håller inför anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga, har en tydligt urskiljbar disposition och ett klart och tydligt budskap. | Eleven håller anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga. |
I anslutning till det använder eleven med säkerhet presentationstekniska hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerade i anförandet. | I anslutning till det använder eleven med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel som stöder och tydliggör anförandet. | I anslutning till det använder eleven med viss säkerhet presentationstekniska hjälpmedel. |
Språk och stil är varierade och anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språk och stil är till övervägande del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Språk och stil är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i förberedda samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter på ett nyanserat sätt och med säkerhet. | Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i förberedda samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter med viss säkerhet. | |
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition till övervägande del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition till viss del är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är välformulerat och i huvudsak tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen. | Budskapet framgår klart och tydligt, och språket är i huvudsak tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen. | Budskapet är begripligt, och språket är någorlunda tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen. |
Eleven återger utförligt och nyanserat handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt och nyanserat för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade och nyanserade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda. | Eleven återger utförligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda. | Eleven återger översiktligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör översiktligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk egna tankar och enkla iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda. |
Eleven sammanställer med säkerhet information från några olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text. | Eleven sammanställer med viss säkerhet information från några olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text. | |
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen källornas tillförlitlighet. | Dessutom värderar eleven med enkla omdömen källornas tillförlitlighet. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder, ger utförliga förklaringar till den utveckling som skett och gör välgrundade och nyanserade jämförelser med sin egen situation samt ger komplexa exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur. | Eleven redogör utförligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder, ger översiktliga förklaringar till den utveckling som skett samt ger exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur. | Eleven redogör översiktligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder under olika tidsperioder samt ger enkla exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur. |
Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt och nyanserat några tolketiska frågeställningar. | Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar utförligt några tolketiska frågeställningar. | Eleven använder teckenspråkstolk samt diskuterar översiktligt några tolketiska frågeställningar. |
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med säkerhet välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning. | Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med viss säkerhet välgrundade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning. | Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt och gör med viss säkerhet enkla jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning. |
Dessutom relaterar eleven innehållet i texterna till sin egen situation. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .