Eleven håller intresseväckande anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande, begripliga, väldisponerade, har en tydlig struktur och ett klart och tydligt budskap.
|
Eleven håller intresseväckande anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga, har en tydlig struktur och ett klart och tydligt budskap.
|
Eleven håller anföranden på svenskt teckenspråk som är sammanhängande och begripliga, har en någorlunda tydlig struktur och ett klart och tydligt budskap.
|
Språk och stil är varierade, välformulerade och anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Språk och stil är varierade, välformulerade och anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Språk och stil är till övervägande del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter på ett ledigt och nyanserat sätt och med säkerhet.
|
|
Eleven förmedlar på svenskt teckenspråk, i samtal och diskussioner, sina tankar, känslor och åsikter med viss säkerhet.
|
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition är anpassade till texttyp, syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition är anpassade till texttyp, syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Eleven producerar olika typer av teckenspråkstexter, där språk, stil och disposition till övervägande del är anpassade till texttyp, syfte, mottagare och kommunikationssituation.
|
Framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad och språket är varierat, välformulerat och tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
|
|
Framställningen är sammanhängande och begriplig, och språket är tydligt med ett ordförråd och en grammatisk behärskning som endast i undantagsfall hindrar kommunikationen.
|
Eleven återger utförligt och nyanserat handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt och nyanserat för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade och nyanserade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven återger utförligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör utförligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk välgrundade egna tankar och iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven återger översiktligt handlingen i teckenspråkiga texter, redogör översiktligt för några samband mellan texterna genom att ge exempel på gemensamma teman samt formulerar på svenskt teckenspråk egna tankar och enkla iakttagelser med utgångspunkt i det sedda och upplevda.
|
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med säkerhet information från olika källor till en sammanhängande, intresseväckande och väl strukturerad teckenspråkig text.
|
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med viss säkerhet information från olika källor till en sammanhängande och väl strukturerad teckenspråkig text.
|
Eleven samlar, sovrar och sammanställer med viss säkerhet information från olika källor till en sammanhängande teckenspråkig text.
|
Dessutom ger eleven exempel på och drar välgrundade slutsatser om stil, innehåll och bärande tankar i källorna samt värderar med nyanserade omdömen deras tillförlitlighet.
|
Dessutom ger eleven exempel på stil, innehåll och bärande tankar i källorna samt värderar med enkla omdömen deras tillförlitlighet.
|
Dessutom ger eleven exempel på stil och innehåll i källorna samt värderar med enkla omdömen deras tillförlitlighet.
|
Eleven ger exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar utförligt och nyanserat attityder till olika språkliga varianter.
|
Eleven ger exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar utförligt attityder till olika språkliga varianter.
|
Eleven ger enkla exempel på hur språklig variation hänger samman med individ och kommunikationssituation och diskuterar översiktligt attityder till olika språkliga varianter.
|
Dessutom ger eleven exempel på teckenspråkets ställning och gör välgrundade och nyanserade jämförelser med de svenska minoritetsspråken samt redogör, ur ett historiskt perspektiv, utförligt och nyanserat för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder och gör välgrundade och nyanserade jämförelser med sin egen situation.
|
Dessutom ger eleven exempel på teckenspråkets ställning och gör välgrundade jämförelser med de svenska minoritetsspråken samt redogör, ur ett historiskt perspektiv, utförligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder.
|
Dessutom ger eleven exempel på teckenspråkets ställning samt redogör, ur ett historiskt perspektiv, översiktligt för dövas och hörselskadades situation i Sverige och några andra länder.
|
Eleven ger komplexa exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur och diskuterar utförligt och nyanserat formen och strukturen utifrån analyser av egna och andras texter samt bidrar till att texter kan förbättras gällande teckenval, stil, språkriktighet och disposition.
|
Eleven ger exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur och diskuterar utförligt formen och strukturen utifrån analyser av egna och andras texter.
|
Eleven ger enkla exempel på det svenska teckenspråkets form och struktur.
|
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt samt gör med säkerhet välgrundade och nyanserade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
|
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt samt gör med viss säkerhet välgrundade jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
|
Dessutom använder eleven svenskt teckenspråk och svenska parallellt samt gör med viss säkerhet enkla jämförelser mellan språken avseende form, struktur och framställning.
|
Innehållet i texterna tar en tydlig relevans i förhållande till uppgiften.
|
-
|
-
|
Dessutom relaterar eleven innehållet i texterna till sin egen situation.
|
-
|
-
|