Svenska för döva 2
Kurskod: SVNSVN02 Poäng: 100Kursen svenska för döva 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen svenska för döva 2 omfattar punkterna 1–9 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. | Eleven kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. | |
Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och väldisponerade. | Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande, väldisponerade och som ger ett nytt perspektiv på det lästa. | Med utgångspunkt från det kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition. |
Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Texterna är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. | Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. | Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. | |
Språket är träffsäkert, klart och varierat och innehåller goda formuleringar. | Språket är klart och varierat samt innehåller goda formuleringar. | Språket är varierat och innehåller goda formuleringar. |
Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. | Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes, hålla sig konsekvent till den och ge välgrundade argument till stöd för den. | Eleven kan i skriftlig argumentation formulera en tes och ge välgrundade argument till stöd för den. |
Vidare kan eleven med säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel. | Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationsteknsika hjälpmedel. | Vidare kan eleven med viss säkerhet använda presentationstekniska hjälpmedel. |
Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. | Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. | Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. |
Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället. | Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället. | Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället. |
Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. | Eleven kan med viss precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. | Eleven kan översiktligt utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken. |
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden. | Eleven kan utförligt redogöra för några aspekter av språksituationen i Sverige och övriga Norden. | Eleven kan översiktligt redogöra för någon aspekt av språksituationen i Sverige och övriga Norden. |
Eleven kan identifiera språkdrag och göra välgrundade och nyanserade jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning. | Eleven kan identifiera språkdrag och göra välgrundade jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning. | Eleven kan identifiera språkdrag och göra enkla jämförelser mellan svenskt teckenspråk och svenska avseende form, struktur och framställning. |
Dessutom resonerar och drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån sina resonemang. | Dessutom resonerar och drar eleven slutsatser utifrån sina resonemang. | - |
Texterna innehåller belysande exempel och ger vidgade perspektiv på information från källorna. | - | - |
Dessutom kan eleven på ett relevant sätt bemöta tänkta motargument. | - | - |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .