Svenska som andraspråk 1
Kurskod: SVOSVE51 Poäng: 200Kursen svenska som andraspråk 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen svenska som andraspråk 1 omfattar punkterna 1–4 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga tankar och åsikter på ett sätt som för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga tankar och åsikter på ett sätt som till viss del för samtalet framåt. | Eleven deltar i samtal genom att medverka i att framföra och efterfråga tankar och åsikter. |
Dessutom genomför eleven utvecklade muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom genomför eleven enkla muntliga presentationer med viss anpassning till syfte och mottagare. | Dessutom medverkar eleven i att genomföra muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare. |
Eleven skriver texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till sammanhanget. | Eleven skriver texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till sammanhanget. | Eleven skriver mycket enkla texter och medverkar i att anpassa texterna till sammanhanget. |
Eleven läser texter med gott flyt. | Eleven läser texter med flyt. | Eleven läser texter med visst flyt. |
Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse. | Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredsställande läsförståelse. | Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse. |
Eleven för utvecklade resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. | Eleven för enkla resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. | Eleven medverkar i att föra resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier. |
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om formellt och informellt språkbruk. | Eleven samtalar på ett enkelt sätt om formellt och informellt språkbruk. | Eleven medverkar i att samtala om formellt och informellt språkbruk. |
När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet. | När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .