Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som för samtalet framåt.
|
Eleven deltar i samtal genom att framföra och efterfråga information, åsikter och argument på ett sätt som till viss del för samtalet framåt.
|
Eleven deltar i samtal genom att medverka i att framföra och efterfråga information, åsikter och argument.
|
Dessutom genomför eleven utvecklade muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare.
|
Dessutom genomför eleven enkla muntliga presentationer med viss anpassning till syfte och mottagare.
|
Dessutom medverkar eleven i att genomföra muntliga presentationer med anpassning till syfte och mottagare.
|
Eleven skriver texter som är tydliga, sammanhängande och anpassade till sammanhanget.
|
Eleven skriver texter som är begripliga, delvis sammanhängande och delvis anpassade till sammanhanget.
|
Eleven skriver mycket enkla texter och medverkar i att anpassa texterna till sammanhanget.
|
Eleven läser texter med gott flyt.
|
Eleven läser texter med flyt.
|
Eleven läser texter med visst flyt.
|
Genom att reflektera över och göra utvecklade sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven god läsförståelse.
|
Genom att reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven tillfredsställande läsförståelse.
|
Genom att reflektera över och medverka i att göra sammanfattningar av texternas innehåll visar eleven läsförståelse.
|
Eleven för utvecklade resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier.
|
Eleven för enkla resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier.
|
Eleven medverkar i att föra resonemang om skönlitteratur och andra typer av texter från olika medier.
|
Eleven samtalar på ett utvecklat sätt om variationer i svenska språket.
|
Eleven samtalar på ett enkelt sätt om variationer i svenska språket.
|
Eleven medverkar i att samtala om variationer i svenska språket.
|
När eleven söker information för eleven utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
|
När eleven söker information för eleven enkla resonemang om olika källors användbarhet.
|
När eleven söker information medverkar eleven i att föra resonemang om olika källors användbarhet.
|