Regi
Kurskod: TEAREG0 Poäng: 100Kursen regi omfattar punkterna 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–6.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen regi omfattar punkterna 4–9 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 4–6.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika moment i regiprocessen samt omsätter flera av dessa i övningar. | Eleven redogör utförligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter några av dessa i praktiska övningar. | Eleven redogör översiktligt för olika moment i regiprocessen samt omsätter något av dessa i enkla praktiska övningar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur aktörers olika sceniska uttrycksmedel samverkar i en scenisk gestaltning. |
I ett komplext regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med säkerhet samt gestaltar personliga uttryck baserade på egna idéer. | I ett regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. | I ett enkelt regiarbete leder eleven andra och samordnar deras uttryck med viss säkerhet. |
Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik. | Eleven formulerar efter samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik. | Eleven formulerar i samråd med handledare vad hon eller han genom sitt regiarbete vill uttrycka gentemot en publik. |
Eleven samarbetar med säkerhet och tar initiativ i arbetet i olika gestaltningsuppgifter. | Eleven samarbetar med viss säkerhet i olika gestaltningsuppgifter. | |
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven utförligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med nyanserade omdömen. | Dessutom diskuterar eleven översiktligt sitt eget och andras regiarbete samt värderar dessa med enkla omdömen. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar samt formulerar vägar för hur regiarbetet kan utvecklas. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. | Eleven värderar också med enkla omdömen hur det egna arbetet kommunicerar med publik i sceniska gestaltningar. |
I diskussionen och värderingarna använder eleven med säkerhet relevanta begrepp. | I diskussionen och värderingarna använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .