Komponenter och system VVS
Kurskod: TESKOP3 Poäng: 100Kursen komponenter och system VVS omfattar punkterna 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen komponenter och system VVS omfattar punkterna 4 och 6–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorierna inom VVS-branschens olika verksamhetsområden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. |
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur några olika system installeras, driftsätts och underhålls. | Eleven redogör utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Eleven redogör översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. |
Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg. | |
Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .