Komponenter och system el
Kurskod: TEYKOM3 Poäng: 100Kursen komponenter och system el omfattar punkterna 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen komponenter och system el omfattar punkterna 4–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör utförligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. | Eleven redogör översiktligt för olika komponentkategorier inom elbranschens olika verksamhetsområden. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven utförligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. | Dessutom redogör eleven översiktligt för dessa komponenters funktion i de system där de ingår. |
Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer efter samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. | Eleven väljer i samråd med handledare komponenter till några system från olika kategorier och dimensionerar med viss säkerhet tillämpliga storheter. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. | Eleven redogör utförligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. | Eleven redogör översiktligt för hur system för dator- och medianät, telefoni och trådlös kommunikation är uppbyggda och fungerar. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Dessutom redogör eleven utförligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. | Dessutom redogör eleven översiktligt för hur några system installeras, driftsätts och underhålls. |
Eleven framställer med datorhjälp ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och efter samråd med handledare ritningar och scheman. | Eleven framställer med datorhjälp och i samråd med handledare ritningar och scheman. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg. |
Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder efter samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. | Eleven tolkar och använder i samråd med handledare ritningar och scheman i både tryckt och digital form. |
Inför arbetet väljer eleven med säkerhet lämpliga verktyg och metoder. | Inför arbetet väljer eleven lämpliga verktyg. | Inför arbetet väljer eleven med viss säkerhet lämpliga verktyg och metoder. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .