Eleven beskriver utförligt och nyanserat tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
|
Eleven beskriver utförligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
|
Eleven beskriver översiktligt tekniska komponenter och deras funktioner i bromssystem och bromshjälpsystem.
|
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för konsekvenser av eftersatt underhåll.
|
Eleven redogör också utförligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
|
Eleven redogör också översiktligt för konsekvenser av eftersatt underhåll.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika grenar av yrkesmässig trafik med dess förutsättningar.
|
Eleven kör och manövrerar i bekanta och nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
|
Eleven kör och manövrerar i bekanta och delvis nya situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
|
Eleven kör och manövrerar i bekanta situationer fordon på ett trafiksäkert och miljömedvetet sätt.
|
Eleven planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt och nyanserat för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
|
Eleven planerar och genomför transportuppdrag samt redogör utförligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
|
Eleven planerar och genomför enkla transportuppdrag samt redogör översiktligt för miljö- och säkerhetsaspekter vid transportuppdrag.
|
Eleven utför efter samråd med handledare noggrann och utförlig dokumentation av uppdragen.
|
Eleven utför efter samråd med handledare noggrann dokumentation av uppdragen.
|
Eleven utför i samråd med handledare enkel dokumentation av uppdragen.
|
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt och nyanserat.
|
Eleven utför efter samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa utförligt.
|
Eleven utför i samråd med handledare säkerhetskontroll av transportfordon samt vidtar vid behov åtgärder som krävs ur trafiksäkerhetssynpunkt och motiverar dessa översiktligt.
|
Eleven följer med säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
|
|
Eleven följer med viss säkerhet körtidsregler samt registrerar körtiden enligt praxis.
|
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat några metoder för lastförankring.
|
I arbetet beskriver eleven utförligt några metoder för lastförankring.
|
I arbetet beskriver eleven översiktligt några metoder för lastförankring.
|
Dessutom gör eleven, med gott resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
|
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med nyanserade omdömen.
|
Dessutom gör eleven, med tillfredsställande resultat, enkla lastviktsberäkningar för olika fordon utifrån givna förutsättningar samt värderar resultatet med enkla omdömen.
|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur last ska säkras samt ger välgrundade och nyanserade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
|
Eleven beskriver utförligt hur last ska säkras samt ger välgrundade exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
|
Eleven beskriver översiktligt hur last ska säkras samt ger enkla exempel på konsekvenser av felaktig lastsäkring.
|
Eleven väljer med säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
|
|
Eleven väljer med viss säkerhet relevant utrustning och arbetsmetod.
|
Eleven identifierar med säkerhet och beskriver utförligt och nyanserat gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
|
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver utförligt gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
|
Eleven identifierar med viss säkerhet och beskriver översiktligt gods med speciella egenskaper, hur det ska hanteras och kravet på utbildning för att hantera det.
|
Eleven ger också välgrundade och nyanserade exempel på riskerna med denna hantering.
|
Eleven ger också välgrundade exempel på riskerna med denna hantering.
|
Eleven ger också enkla exempel på riskerna med denna hantering.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
|
Dessutom beskriver eleven utförligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger efter samråd med handledare hjälp till skadade.
|
Dessutom beskriver eleven översiktligt hur man förebygger personskador vid godshantering och transporter, risker i arbetsmiljön och ger i samråd med handledare hjälp till skadade.
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
|
|
Eleven arbetar på ett ergonomiskt sätt för att förebygga arbetsskador.
|
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för fordon och utrustning.
|
|
Eleven tar ansvar för kundens egendom samt för fordon och utrustning.
|
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
|
Eleven redogör utförligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
|
Eleven redogör översiktligt för vad begreppet kvalitet innebär i branschen och för vikten av goda kundkontakter.
|
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
|
|
Dessutom samarbetar eleven med andra och anpassar med viss säkerhet bemötande och språk efter situation och mottagare.
|
Resultatet av elevens arbete är gott.
|
|
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|
|
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
|