Trädgårdsodling
Kurskod: TRRTRA0 Poäng: 100Kursen trädgårdsodling omfattar punkterna 2–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen trädgårdsodling omfattar punkterna 2–3 och 5–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor
Biologisk grund
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven följer arbetsinstruktioner och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter inom trädgårdsodling med aktuell teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. | Eleven redogör utförligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. | Eleven redogör översiktligt för hur förökning av trädgårdsväxter genomförs och hur olika jordar passar för olika växtslag samt för klimatets inverkan på odlingsresultatet. |
Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade exempel på jordförbättrande åtgärder. | Dessutom ger eleven välgrundade exempel på jordförbättrande åtgärder. | Dessutom ger eleven enkla exempel på jordförbättrande åtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade och nyanserade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. | Redogörelsen innehåller välgrundade motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt välgrundade förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. | Redogörelsen innehåller enkla motiv till varför olika jordar passar för olika växtslag samt enkla förklaringar till varför olika växter har olika krav och hur jordförbättring kan påverka odlingsresultatet. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. | Eleven redogör också utförligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. | Eleven redogör också översiktligt för vattnets, vattenkvalitetens och dräneringens betydelse för växternas utveckling i samband med trädgårdsodling. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar till vattnets och dräneringens centrala roll för odlingsresultatet. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett begränsat antal vanliga ogräs, växtsjukdomar och skadedjur på trädgårdsväxter. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .