Trädgårdsodling – plantskoleväxter
Kurskod: TRRTRG0 Poäng: 100Kursen trädgårdsodling – plantskoleväxter omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen trädgårdsodling – plantskoleväxter omfattar punkterna 1–8 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Biologisk grund
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven tolkar med säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven tolkar med viss säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en genomarbetad odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven tolkar med viss säkerhet odlingsplaner samt upprättar själv en enkel odlingsplan med utgångspunkt i aktuella odlingsförutsättningar och motiverar översiktligt sina val i planen. |
Planen innehåller en avancerad ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en ekonomisk kalkyl. | Planen innehåller en enkel ekonomisk kalkyl. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen. | I planen beskriver eleven utförligt produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen. | I planen beskriver eleven översiktligt produktionsprocessen och odlingssystemet för de aktuella växtslagen. |
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på odlingsresultat och miljöhänsyn. |
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av plantskoleväxter med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av plantskoleväxter med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom odling av plantskoleväxter med aktuell teknisk utrustning. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | |
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av plantskoleväxter. | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av plantskoleväxter. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör odling av plantskoleväxter. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt växternas utveckling och kvalitet samt identifierar med viss säkerhet ett flertal vanliga ogräs, växtsjukdomar, skadedjur och nyttodjur på trädgårdsväxter. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven utförligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de skador som ogräs, växtsjukdomar och skadedjur kan förorsaka samt för lämpliga förebyggande åtgärder och direkta motåtgärder. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. | Redogörelsen innehåller välgrundade förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. | Redogörelsen innehåller enkla förklaringar av samband mellan växternas utveckling och kondition och risk för angrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .