Materiallära – flyg
Kurskod: UNDMAT0 Poäng: 100Kursen materiallära – flyg omfattar punkterna 1, 3 och 5–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen materiallära – flyg omfattar punkterna 1, 3 och 5–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper. | Eleven beskriver utförligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper. | Eleven beskriver översiktligt med stöd av informationsmaterial vanligt förekommande flygmaterial och deras egenskaper. |
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg. | Eleven beskriver också utförligt med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg. | Eleven beskriver också översiktligt med stöd av informationsmaterial olika fästelement vid sammanfogning av komponenter i luftfartyg. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material. | Dessutom beskriver eleven utförligt några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material. | Dessutom beskriver eleven översiktligt några vanligt förekommande arbetsmetoder, verktyg och material. |
Eleven utför med mycket gott handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav. | Eleven utför med gott handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav. | Eleven utför med visst handlag praktiska moment utifrån ställda kvalitetskrav. |
Eleven arbetar i bekanta men även nya situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området. | Eleven arbetar i bekanta och delvis nya situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området. | Eleven arbetar i bekanta situationer utifrån bestämmelser och standarder inom området. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör utförligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. | Eleven redogör översiktligt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser. |
Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Arbetet utförs på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | |
När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med nyanserade omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. | När arbetet är utfört utvärderar eleven med enkla omdömen sina arbetsprocesser och sitt resultat. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | När eleven kommunicerar med andra använder hon eller han med viss säkerhet relevant fackspråk på svenska och engelska. | |
Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla och utveckla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven och medverkar till att upprätthålla samarbetet för att nå planerade resultat. | Dessutom samarbetar eleven för att nå planerade resultat. |
Resultatet av elevens arbete är gott. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .