Växtkunskap 2
Kurskod: VÄXVÄX02 Poäng: 100Kursen växtkunskap 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen växtkunskap 2 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven identifierar och namnger med säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. | Eleven identifierar och namnger med viss säkerhet växter ur ett brett växtsortiment, med vetenskapliga och yrkesmässiga termer. | |
I samband med växtinventering redogör eleven utförligt och nyanserat för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad och nyanserad bedömning av växternas kondition. | I samband med växtinventering redogör eleven utförligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en välgrundad bedömning av växternas kondition. | I samband med växtinventering redogör eleven översiktligt för växternas egenskaper, funktion och lämplighet i olika miljöer samt gör en enkel bedömning av växternas kondition. |
Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett sammansatt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck samt motiverar sina val. | Eleven utarbetar efter samråd med handledare ett förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck. | Eleven utarbetar i samråd med handledare ett enkelt förslag till växtkomposition med hänsyn till miljö, funktion, hållbarhet och estetiskt uttryck. |
Eleven gör också med säkerhet en avancerad ekonomisk beräkning för sitt förslag. | Eleven gör också med viss säkerhet en ekonomisk beräkning för sitt förslag. | Eleven gör också med viss säkerhet en enkel ekonomisk beräkning för sitt förslag. |
I förslaget redogör eleven utförligt och nyanserat för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. | I förslaget redogör eleven utförligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. | I förslaget redogör eleven översiktligt för biologiska och ekologiska samband mellan växter, markförhållanden och klimat. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat växternas kvalitet. | Dessutom beskriver eleven utförligt växternas kvalitet. | Dessutom beskriver eleven översiktligt växternas kvalitet. |
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt och nyanserat varför dessa bestämmelser finns. | Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver utförligt varför dessa bestämmelser finns. | Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som rör trädgårdsväxter och handel med växter samt beskriver översiktligt varför dessa bestämmelser finns. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .