Våningsservice 1
Kurskod: VAIVAI01 Poäng: 100Kursen våningsservice 1 omfattar punkterna 1–6. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen våningsservice 1 omfattar punkterna 1–6. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter. | Eleven beskriver utförligt avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter. | Eleven beskriver översiktligt avdelningens organisation, yrkesroller och arbetsuppgifter. |
Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt och nyanserat olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det. | Dessutom beskriver och jämför eleven utförligt olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det. | Dessutom beskriver eleven översiktligt olika hotellrums inredning, design, färg och form och betydelsen av det. |
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enklare arbetsuppgifter inom området våningsservice, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. | I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, utrustning och metod som passar för uppgiften. |
Eleven utför arbetet med mycket gott handlag. | Eleven utför arbetet med gott handlag. | Eleven utför arbetet med visst handlag. |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. | Eleven arbetar med hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. | |
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. | Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och gäster med särskilda behov. | |
Eleven motiverar också med nyanserade omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt och nyanserat om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar utförligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. | Eleven motiverar också med enkla omdömen sitt arbetssätt samt resonerar översiktligt om betydelsen av service och bemötande i olika gästsituationer. |
I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med säkerhet samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situationen. | I arbetet samarbetar och kommunicerar eleven med viss säkerhet samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situationen. | |
Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Vidare utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .