Fiskodling 1
Kurskod: VANFIS01 Poäng: 200Kursen fiskodling 1 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen fiskodling 1 omfattar punkterna 1–6 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Arbetsuppgifter
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
Biologisk grund
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven upprättar en genomarbetad arbetsplan för arbetsuppgifter i en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt och nyanserat sina val i planen. | Eleven upprättar en genomarbetad arbetsplan för arbetsuppgifter i en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar utförligt sina val i planen. | Eleven upprättar en enkel arbetsplan för arbetsuppgifter i en fiskodling med utgångspunkt i aktuella förutsättningar samt motiverar översiktligt sina val i planen. |
I planen beskriver eleven utförligt och nyanserat de arbetsmoment som ingår. | I planen beskriver eleven utförligt de arbetsmoment som ingår. | I planen beskriver eleven översiktligt de arbetsmoment som ingår. |
Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer efter samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. | Eleven bedömer i samråd med handledare när och hur de planerade arbetsuppgifterna ska genomföras med tanke på produktionsresultat och miljöhänsyn. |
Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom fiskodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför efter samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom fiskodling med aktuell teknisk utrustning. | Eleven organiserar, planerar och utför i samråd med handledare aktuella arbetsuppgifter inom fiskodling med aktuell teknisk utrustning. |
Eleven genomför också efter samråd med handledare provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning. | Eleven genomför också efter samråd med handledare provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning. | Eleven genomför också i samråd med handledare provtagningar i samband med hälsovård och miljöövervakning. |
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare slakt och vidareförädling av fisk. | Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare slakt och vidareförädling av fisk. | Dessutom genomför eleven i samråd med handledare slakt och vidareförädling av fisk. |
Resultatet av arbetet är gott. | Resultatet av arbetet är tillfredsställande. | |
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår. | I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår. |
Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | Eleven arbetar säkert och ergonomiskt riktigt med den tekniska utrustningen. | |
Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling. | Eleven redogör utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling. | Eleven redogör översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som rör fiskodling. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av fisk och förklarar utförligt och nyanserat den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. | Eleven redogör utförligt för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av fisk och förklarar utförligt den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. | Eleven redogör översiktligt för arbetsrutiner vid hantering, sortering och transport av fisk och förklarar översiktligt den biologiska bakgrunden till dessa arbetsrutiner. |
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat resultatet av genomförda arbetsuppgifter och de olika moment som ingår vid utfodring av fisk. | I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt resultatet av genomförda arbetsuppgifter och de olika moment som ingår vid utfodring av fisk. | I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt resultatet av genomförda arbetsuppgifter och de olika moment som ingår vid utfodring av fisk. |
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förklaringar av fiskarnas tillväxt och kondition, välgrundade och nyanserade bedömningar av miljöns inverkan samt välgrundade och nyanserade förslag till fortsatta åtgärder. | Beskrivningen innehåller välgrundade förklaringar av fiskarnas tillväxt och kondition, välgrundade bedömningar av miljöns inverkan samt välgrundade förslag till fortsatta åtgärder. | Beskrivningen innehåller enkla förklaringar av fiskarnas tillväxt och kondition, enkla bedömningar av miljöns inverkan samt enkla förslag till fortsatta åtgärder. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur en hälsokontroll genomförs. | Eleven redogör utförligt för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur en hälsokontroll genomförs. | Eleven redogör översiktligt för förekommande sjukdomar och behandlingsmetoder samt för hur en hälsokontroll genomförs. |
Redogörelsen innehåller välgrundade och nyanserade biologiska förklaringar samt välgrundade och nyanserade ekonomiska samband. | Redogörelsen innehåller välgrundade biologiska förklaringar och välgrundade ekonomiska samband. | Redogörelsen innehåller enkla biologiska förklaringar och enkla ekonomiska samband. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .