Verkstad – spårfordon
Kurskod: VEAVER0 Poäng: 100Kursen verkstad – spårfordon omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen verkstad – spårfordon omfattar punkterna 1–5 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven utför efter samråd med handledare mindre omfattande verkstadsarbete inom elarbete och mekanik. | Eleven utför efter samråd med handledare mindre omfattande verkstadsarbete inom elarbete och mekanik. | Eleven utför i samråd med handledare mindre omfattande verkstadsarbete inom elarbete och mekanik. |
I arbetet väljer eleven med säkerhet samt använder med mycket gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta men även nya situationer. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet samt använder med gott handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta och delvis nya situationer. | I arbetet väljer eleven med viss säkerhet och använder med visst handlag den utrustning och de verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften i bekanta situationer. |
Resultatet av elevens arbete är gott utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. | Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande utifrån givna kvalitets- och funktionskrav. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och åtgärdar dem i samråd med handledare. |
Dessutom vårdar eleven med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | Dessutom vårdar eleven med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg enligt instruktioner. | |
Eleven gör inför arbetet en noggrann och utförlig planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. | Eleven gör inför arbetet en noggrann planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. | Eleven gör inför arbetet en enkel planering utifrån de ritningar, scheman, standarder och instruktioner som är relevanta för uppgiften. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. | Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. | Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften och hur dessa påverkat kvalitet och resultat. |
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven redogör dessutom utförligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med nyanserade omdömen den egna arbetsinsatsen. | Eleven redogör dessutom översiktligt för eventuella svårigheter under arbetet samt utvärderar med enkla omdömen den egna arbetsinsatsen. |
Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. | Dessutom gör eleven välgrundade reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. | Dessutom gör eleven enkla reflektioner över individens, gruppens och den samlade insatsens betydelse för arbetet. |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet på ett ergonomiskt riktigt, säkert och miljömedvetet sätt och håller en god ordning och struktur på arbetsplatsen. |
Eleven redogör på ett gott sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör utförligt och nyanserat för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. | Eleven redogör på ett tillfredsställande sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör utförligt för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. | Eleven redogör på ett tillfredsställande sätt för skydds- och arbetsmiljöbestämmelser och redogör översiktligt för ämnesinnehållets betydelse för ett optimalt verkstadsarbete. |
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .