Ventilationsisolering
Kurskod: VEIVEN0 Poäng: 100Kursen ventilationsisolering omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen ventilationsisolering omfattar punkterna 1–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Eleven beskriver utförligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. | Eleven beskriver översiktligt olika typer av isoleringsmaterial, hur de är konstruerade samt vilka egenskaper och användningsområden de har. |
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. | Eleven redogör också utförligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. | Eleven redogör också översiktligt för äldre isoleringsmaterial och arbetsmetoder. |
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar. | Dessutom beskriver eleven utförligt material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar. | Dessutom beskriver eleven översiktligt material för ytbeklädnad av ventilationsanläggningar. |
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande metod. | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande metod. | |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån kravspecifikation, ritningar, beskrivningar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med mycket gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | I arbetet använder eleven med gott handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | I arbetet använder eleven med visst handlag verktyg, maskiner och andra hjälpmedel samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. |
Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Dessutom gör eleven en riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. | Dessutom gör eleven en enkel riskbedömning av arbetsprocessen, följer skyddsföreskrifter samt arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra. |
När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | När arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | När arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör utförligt för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling. | Eleven redogör översiktligt för vilken betydelse materialval, arbetsprocess och resultatet har för en hållbar utveckling. |
I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med säkerhet. | I arbetet samverkar och kommunicerar eleven med andra samt använder fackspråk med viss säkerhet. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .