Luftbehandlingsanläggningar
Kurskod: VETLUT0 Poäng: 200Kursen luftbehandlingsanläggningar omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen luftbehandlingsanläggningar omfattar punkterna 1–7 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat grundläggande principer för olika luftbehandlingsanläggningar samt byggnaders energibehov. | Eleven beskriver utförligt grundläggande principer för olika luftbehandlingsanläggningar samt byggnaders energibehov. | Eleven beskriver översiktligt grundläggande principer för olika luftbehandlingsanläggningar samt byggnaders energibehov. |
Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor. | Dessutom beskriver eleven översiktligt ventilationsyrkets olika krav och villkor. | |
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla och även mer avancerade arbetsuppgifter. | Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. | Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter. |
Inför arbetsuppgiften gör eleven en välgrundad riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetsuppgiften gör eleven en riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. | Inför arbetsuppgiften gör eleven en enkel riskbedömning och anpassar sin planering vid behov. |
Vidare väljer eleven med säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. | Vidare väljer eleven med viss säkerhet arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften med hänsyn till arbetsbeskrivningar och ritningar. | |
Eleven utför arbetsuppgiften med mycket gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften med gott handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför arbetsuppgiften med visst handlag och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. | Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt följer lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö, hälsa och hållbar utveckling. | |
Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare. | Under arbetet upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare. |
Eleven samarbetar med andra och använder nyanserat fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder fackspråk. | Eleven samarbetar med andra och använder enkelt fackspråk. |
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete. | När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete. |
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen. | Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .