Värmeteknik 1
Kurskod: VVIVAR01 Poäng: 100Kursen värmeteknik 1 omfattar punkterna 1, 3–5, 7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Kursen värmeteknik 1 omfattar punkterna 1, 3–5, 7 och 9–10 under rubriken Ämnets syfte.
Nedan finner du Centralt innehåll samt betygskriterier (tidigare kunskapskrav) för kursen.
Gör ändringar i betygsmatrisen genom att klicka på betygskriterierna. Spara för att få en länk till betygsmatrisen.
Betyget A | Betyget C | Betyget E |
---|---|---|
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla. | Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla. | Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion av anläggningar, system och komponenter för värme och komfortkyla. |
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven utförligt för de miljökrav som gäller. | Dessutom redogör eleven översiktligt för de miljökrav som gäller. |
Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar efter samråd med handledare sitt arbete. | Eleven planerar i samråd med handledare sitt arbete. |
I planeringen väljer eleven med säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik samt motiverar sina val. | I planeringen väljer eleven med viss säkerhet någon vanligt förekommande arbetsmetod och teknik. | |
Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför efter samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven utför i samråd med handledare arbetet utifrån ritningar, andra handlingar samt lagar och andra bestämmelser, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
I arbetet använder eleven med säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. | I arbetet använder eleven med viss säkerhet komponenter och apparater samt material och metoder för sammanfogning. | |
Dessutom använder eleven med säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | Dessutom använder eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner samt följer föreskrifter och anvisningar för dem. | |
Eleven ger exempel på, och redogör utförligt och nyanserat utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. | Eleven ger exempel på, och redogör utförligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. | Eleven ger exempel på, och redogör översiktligt utifrån dessa för, nya och beprövade produkter och material. |
Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. | Eleven utför efter samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. | Eleven utför i samråd med handledare reparationer, service och underhåll på system och installationer. |
Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven efter samråd med handledare kontroller. | Under arbetets gång och när arbetet är utfört gör eleven i samråd med handledare kontroller. |
Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras. | Eleven värderar också med nyanserade omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. | Eleven värderar också med enkla omdömen om arbetet uppfyller fastställda kvalitetskrav. |
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av utförda åtgärder. | Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av utförda åtgärder. |
Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | Eleven använder skyddsutrustning, följer skyddsföreskrifter för sin egen och andras säkerhet samt arbetar ergonomiskt. | |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. | När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Informationen på den här sidan hämtades från skolverket .